Sunday, April 17, 2011

Tasik itu....

Ada satu tasik. Dari kejauhan itu aku lihat luas. Indah. Biru warnanya tika siang. Jingga ia diwaktu rembang. Di malam hari kulihat ia tetap terang. Ada cahaya bulan yg gilang gemilang. Ingin aku cuba menduga dalamnya. Kerana dasar nya yang bisa bertukar warna bukanlah jernih sebenarnya ada juga lumpur pancaroba.

Aku sering bermain die gigi air
Sekadar merasa ia mengalir
Dulu aku hampir tergelincir
Tapi ditarik org yang hampir
Sejak itu tasik indah tidak lagi kuendah

Sekian lama aku tidak menjenguk
Hati ini makin terbujuk
Melihat tasik yang semakin ceruk.

Tapi tika kudatang…
Ada gelombang ganas,
Ada tangan meronta lemas

Apa harus aku buat?
Yang lemas itu belahan hatiku
Maut dia, matilah aku.
Tasik,
Jangan kau hirup nyawa adindaku
ambil aku, jangan dia
kerana air kotormu itu
sudah jadi air mandiku sedari dulu.



~Doa yang ikhlas itu baik.. Tapi wahai kekanda, hati-hatilah dengan apa yang kita doakan....

Bersambung.....

No comments:

Post a Comment